Ångerrätt på distansköp Om du köpt en vara på distans – alltså över nätet, på telefon eller genom en katalog – omfattas du av något som heter Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det innebär att du alltid har 14 dagars ångerrätt från den dagen du mottagit eller hämtat ut din vara. Det finns förstås en del undantag, bland annat om det gäller resor, tidskrifter och vissa typer av livsmedel. Lagen gäller inom EU, samt för köp från Norge, Island och Storbritannien. På Hallå konsument kan du se om ditt köp ger ångerrätt Öppet köp Innebär att du kan återlämna varan inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Men till skillnad från ångerrätten är öppet köp något som varje handlare bestämmer själv över. Dubbelkolla vad som gäller och spara kvittot! Bytesrätt och tillgodokvitto Om butiken har bytesrätt innebär det att du kan komma tillbaka och byta ut din vara mot en annan i samma butik. Ibland kan det hända att du istället får ett tillgodokvitto. Det innebär att du får möjlighet att hitta en ny vara för samma pris vid ett senare tillfälle. Reklamation Ibland är det helt enkelt fel på produkten, och då har du alltid rätt att reklamera den enligt konsumentköplagen – som alltså står över öppet köp och bytesrätt. Du måste reklamera varan inom tre år efter köpet, och felet måste finnas där från början. Det kan vara att varan är trasig eller inte fungerar; att den inte stämmer överens med informationen du fått, eller att varan inte passar för ändamålet. Det är däremot inte självklart att du får hela beloppet återbetalat direkt, utan handlaren kan först erbjuda att åtgärda felet eller ge ett prisavdrag. Först i tredje hand får du hela summan återbetald och skickar tillbaka produkten. I så är det alltid handlaren som ska stå för fraktkostnaden. Observera att treårsregeln gäller för handel från svenska företag. För köp från EU, Norge och Island gäller att du behöver reklamera varan inom två år. Läs mer hos Hallå konsument Några enkla tips: Fråga vad som gäller när du köper en vara. Spara kvittot. Vänta med att öppna förpackningen om du är osäker. Det kan hända att du inte får lämna tillbaka varan vid bruten förpackning Ibland kräver butiken att du har med dig samma kort som du handlade med för att få tillbaka pengarna. Tänk på att handel på nätet från ett annat EU-land inte alltid omfattas av samma regler. Om du beställer varor från ett EU-land behöver du inte betala tull, svensk moms eller andra skatter för varan.